دانستنی

کم خوابی و عوارض آن

کم خوابی و عوارض آن

کم خوابی از جمله عارضه های شایع در بین افراد است که عمدتا به دلایلی مانند افسردگی و استرس در افراد ایجاد می شود. به طور کلی بی خوابی می تواند عوارض و بیماری های زیادی را در بر داشته باشد. به این ترتیب در صورتی که افراد فورا نسبت به درمان خود اقدام نکنند، به سرعت دچار انواع بیماری های جسمی و روحی می شوند.

کم خوابی و علل آن

کم خوابی از جمله عارضه هایی است که امروزه بسیاری از مردان و زنان به آن دچار هستند. به طور کلی افراد زمانی که به این عارضه دچار می شوند، در هنگام شب، به خوبی نمی توانند بخوابند و در نیمه های شب چندین بار از خواب بیدار می شوند. عموما افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند نمی توانند انرژی کافی را برای شروع یک روز کسب کنند از همین رو عموما توان جسمی و ذهنی آن ها کاهش پیدا می کند. این عامل می تواند به طور مستقیم در روند روابط اجتماعی افراد تاثیر گذار باشد. عمدتا کم خوابی یک بیماری نیست. اما می تواند زمینه ساز ایجاد بیماری های جدی در افراد شود. از همین رو رسیدگی و بررسی این عارضه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عمدتا بی خوابی دلایل بسیار زیادی دارد که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

انواع کم خوابی

پیش از آنکه بخواهیم به بررسی دلایل کم خوابی در افراد بپردازیم، بهتر است در وهله اول با انواع این کم خوابی بیشتر آشنا شویم. به طور کلی انواع بی خوابی شامل موارد زیر است:

محصولات درمانی دکتر خونه را مشاهده کنید

کم خوابی گذرا

یکی از انواع کم خوابی های رایج در افراد، بی خوابی گذرا است‌. همانطور که از نام این عارضه مشخص است، عمدتا بد خوابی به وجود آمده پس از گذشت زمان بین چند روز تا چند هفته به خودی خود درمان می شود. عمدتا ذهن مشغول و استرس می تواند دلیل پیدایش این نوع از عارضه ها شود.

کم خوابی حاد

از دیگر انواع کم خوابی در افراد می توان به بی خوابی های حاد اشاره کرد. به طور کلی در این نوع از بی خوابی ها فرد بین سه هفته تا چند ماه درگیر است‌ عمدتا این عارضه مس از ترک مواد مخدر به وجود می آید.

کم خوابی مزمن

 

کم خوابی و عوارض آن

کم خوابی و عوارض آن

از دیگر انواع کم خوابی می توان به بی خوابی مزمن اشاره کرد. این نوع از بی خوابی می تواند اثرات به شدت منفی بر روی بدن افراد بگذارد. چرا که عمدتا این بی خوابی چندین سال به طول می انجامد. از آنجایی که بدن فرد در طول این سال ها نمی تواند انرژی لازم را از طریق خواب کسب کند، عمدتا افرادی که به این عارضه دچار می شوند، پس از مدتی دچار زوال ماهیچه و حتی آرامش روانی می شوند. این اثرات می توانند به مرور زندگی فرد را مختل کنند.

دلایل کم خوابی در افراد

به طور کلی کم خوابی دلایل بسیار زیادی دارد. شناسایی دلایل این عارضه می تواند تا حد قابل توجهی در درمان آن تاثیر گذار باشد. از جمله دلایل بی خوابی در زنان و مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل محیطی

از جمله دلایل بسیار مهم کم خوابی افراد می توان به عوامل محیطی اشاره کرد. به طور کلی عوامل محیطی مانند گرما و یا سرمای بیش از حد می تواند تا حد قابل توجهی در بی خوابی افراد تاثیرگذار باشد. همچنین عوامل کاری مانند سر و صدای بیش از حد و یا حتی کار تا دیر وقت نیز می تواند تا حد زیادی موجب بی خوابی افراد شود.

استرس

یکی از دلایل اصلی کم خوابی زنان و مردان، به میزان استرس و فشار های عصبی آن ها مرتبط می شود. به طور کلی زمانی که افراد در شرایط گوناگون و فشار های عصبی شدید قرار می گیرند، فعالیت مغز می تواند تا حد زیادی افزایش پیدا کند. عموما افزایش فعالیت مغز سبب می شود تا افراد دچار بی خوابی شوند. حتی زمانی که افراد سعی می کنند تا زودتر بخوابند، به علت افزایش مغز و فکر زیاد دچار بی خوابی می شوند.

افسردگی

 

از دیگر دلایل کم خوابی می توان به افسردگی اشاره کرد. به طور کلی زمانی که افراد دچار افسردگی می شوند، دچار بی نظمی در ساعات خواب شبانه روز می شوند. عمدتا بی خوابی پیش از ورود افراد به پروسه افسردگی آغاز می شود. به طور کلی حدود ۸۰ درصد از افرادی که دچار بی خوابی می شوند، به انواع بیماری های افسردگی مبتلا هستند.

بیماری های جسمی

از دیگر دلایل کم خوابی در افراد می توان به بیماری های جسمی اشاره کرد. به طور کلی افرادی که دچار بیماری های مزمن هستند، به بی خوابی دچار می شوند. عمدتا بیماری هایی مانند نارسایی قلبی، درد مفاصل، سندرم خستگی مزمن و انواع بیماری های ریوی می توانند فرد را از خوابی خوب و خوش دور کند. به طور کلی بدن در چنین شرایطی دائما هشدارهایی را به مغز ارسال می کند و همین امر موجب می شود تا افراد دچار بی خوابی شوند.

ذهن بیش فعال

از دیگر عوامل کم خوابی می توان به بیش فعالی اشاره کرد. همانطور که گفته شد، فکر زیاد می تواند باعث بروز استرس در افراد شود و استرس موجب بی خوابی می گردد. به طور کلی برای انکه افراد بتوانند خوابی خوش را تجربه کنند، باید ذهنی آرام داشته باشند. به این ترتیب افرادی که دارای ذهن بیش فعال هستند، نمی توانند به خوبی به خواب بروند. چرا که دائما ذهن در حالت نا آرام و پردازش اطلاعات است.

کم خوابی و عوارض آن در افراد

به طور کلی کم خوابی و یا بی خوابی می تواند آثار سوء و جبران ناپذیری بر روی بدن بگذارد. به همین دلیل درمان آن می تواند تا حد قابل توجهی بدن را در شرایط سالم تری قرار دهد. عمدتا میزان خواب کافی برای افراد متناسب با سن آن ها تعیین می شود. عمدتا کودکان در مقایسه با بزرگسالان به خواب بیشتری نیاز دارند اما در سنین بزرگسالی عموما توصیه می شود بین ۷ تا ۸ ساعت از شبانه روز به خواب اختصاص داده شود. در صورتی که افراد نتوانند ساعت خواب خود را تنظیم کنند و یا به عبارتی دچار بی خوابی شوند، با مشکلات زیر روبرو خواهند شد:

بیماری های جسمی

به طور کلی کم خوابی می تواند افراد را به بیماری های زیر مبتلا کند:
• سکته مغزی
• آسم
• حملات قلبی
• تشنج
• چاقی
• دیابت
• فشار خون
• ضعف دستگاه ایمنی بدن
بیماری های روانی
از دیگر عوارض کم خوابی در افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• افسردگی
• بد خلقی
• اضطراب
• سردرگمی

کم خوابی و عوارض آن

یک فکر در مورد “کم خوابی و عوارض آن

  1. شراره ریاضی گفت:

    مطالب خوبی بود ممنون از شما 🙏

    1. amir گفت:

      ممنون از نگاهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *