دانستنی

آلودگی آب شهری و لزوم استفاده از تصفیه آب خانگی

آلودگی آب شهری از جمله مسائل رایج در بین مردم است. به طور کلی یک انسان به طور میانگین برای حفظ سلامتی خود باید ۸ لیوان آب مصرف کند. در صورتی که این میزان آب به بدن نرسد، همواره بیماری های گوناگونی گریبان گیر او خواهد بود. اما سوال اینجاست که آیا آب شهری قابلیت شرب دارد؟ آلودگی این آب به چه میزانی است؟ آیا می توان با استفاده از سیستم تصفیه آب خانگی آلودگی آب شهری را از بین برد؟ در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

آلودگی آب شهری و عوامل تاثیر گذار بر آن

به طور کلی آلودگی آب شهری به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عواملی که بر آلودگی آب در جوامع شهری تاثیر گذار است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلودگی میکروبیولوژیک

به طور کلی آلودگی آب شهری با میکروب ها و باکتری ها بسیار شایع است. به طور کلی بخش اعظمی از این این عوامل بیماری زا در تصفیه خانه های شهری توسط ماده ای تحت عنوان کلر از بین خواهند رفت. اما برخی از انواع باکتری ها، میکروب ها و حتی ویروس ها در برابر این ماده از خود مقاومت نشان می دهند. از طرفی برخی از باکتری ها قادر هستند درون لوله ها تکثیر پیدا کنند و در آب شرب شهری قرار گیرند. به این ترتیب آلودگی آب با استفاده از عوامل میکروبیولوژیک امری شایع در جوامع شهری است.

آلودگی های شیمیایی

به طور کلی امروزه مواد شیمیایی دلیل اصلی آلودگی آب های شهری به شمار می رود. عمدتا در مناطق روستایی از آفت کش ها و سم های بسیاری استفاده می شود. این سموم وارد آب های زیرزمینی و در نتیجه آب شرب شهری می شوند‌. از طرفی بخشی از کلری که به عنوان گندزدا در سیستم آب شهری استفاده می شود، در آب باقی می ماند. این عامل شیمیایی به مرور زمان قادر است بیماری هایی نظیر سرطان در افراد ایجاد کند.

نقش تجهیزات تصفیه آب در حذف آلودگی آب شهری

به طور کلی آلودگی آب شهری امروزه به یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سلامت افراد تبدیل شده است. به همین دلیل استفاده از تجهیزات تصفیه آب خانگی به امری لازم و ضروری برای خانواده ها تبدیل شده است. به طور کلی یک سیستم تصفیه آب وظایف زیر را بر عهده دارد:

حذف رسوبات و ذرات درشت

به طور کلی آب شهری همواره مقداری رسوب است. وجود این رسوبات در ساختار آب شهری سبب می شود تا آب مورد نظر طعم نامناسبی به خود بگیرد. عمدتا فیلترهای به کار رفته در سیستم های تصفیه آب قادر هستند انواع رسوبات را حذف کنند.

کاهش میزان مواد معدنی

از دیگر وظایف سیستم های تصفیه آب در کاهش میزان آلودگی آب شهری، کاهش مواد معدنی است. به طور کلی اگر وجود املاح درون آب امری لازم و ضروری برای سلامت بدن انسان به شمار می رود. اما وجود مقدار زیادی از آن ضمن ایجاد خطراتی برای سلامتی می تواند تا حد قابل توجهی رنگ و مزه آب را تغییر دهد. سیستم های تصفیه آب خانگی قادر خواهند تا میزان این املاح را تا حد استاندارد کاهش دهند.

نابودی عوامل بیماری زا

یکی از مهمترین وظایف سیستم های تصفیه آب خانگی در کاهش آلودگی آب شهری، نابودی عوامل بیماری زا نظیر میکروب ها، باکتری ها و حتی ویروس ها است. به طور کلی برخی از انگل ها مانند کریپتوسپوریدیم در برابر کلر موجود در آب از خود مقاومت نشان می دهند. بین این ترتیب این انگل ها همواره در آب شهری حضور دارند. سیستم های تصفیه آب وظیفه دارند تا حد قابل توجهی از حضور این انگل ها و به طور کلی عوامل بیماری زا درون آب جلوگیری کنند.

از بین بردن کلر

به طور کلی گندزدایی با کلر یک روش مرسوم برای کاهش آلودگی آب به شمار می رود. عموما گندزدایی با استفاده از این ماده یک روش ارزان قیمت برای حذف و نابودی انواع میکروب ها و باکتری ها به شمار می رود. اما با این حال مقداری کلر در آب شهری باقی می ماند. ترکیب این ماده با برخی از املاح موجود درون آب می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای انسان ها به همراه داشته باشد‌.

نحوه عملکرد سیستم تصفیه آب خانگی

همانطور که گفته شد، عوامل بسیاری در آلودگی آب شهری تاثیر گذار هستند. به همین دلیل این نیاز وجود دارد مردم برای حفظ سلامتی خود از سیستم های تصفیه آب خانگی استفاده کنند. نحوه عملکرد این سیستم ها به شرح زیر است:

به طور کلی در این مدل از سیستم های تصفیه آب خانگی، به منظور رفع آلودگی آب شهری از فیلتر های گوناگونی استفاده شده است. در این تجهیزات آب از طریق ورودی ها وارد دستگاه می شود و در مرحله اول از فیلتر های الیافی عبور می کند. این فیلتر ها قادر هستند تا ذرات درشت را از آب حذف کنند. در مرحله بعد آب باید از فیلتر های کربنی عبور کند. فیلتر ها قادر هستند مواد شیمیایی موجود در آب مانند کلر را حذف کنند. پس از این مرحله آب باید از فیلتر های ممبران عبور کند. این فیلتر ها به گونه ای طراحی شده اند که هرگونه ناخالصی های معدنی را از آب جدا کنند. از آنجایی که این نیاز وجود دارد مقدار املاح معدنی درون آب وجود داشته باشد، آب مورد نظر در مرحله آخر باید از فیلتر های مینرال عبور کند.

برای خرید دستگاه تصفیه آب کلیک کنید .

انواع سیستم های رفع آلودگی آب شهری

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی روش ها متعددی برای رفع آلودگی آب مورد استفاده قرار می گیرند. در هر یک از این روش ها آب از آلاینده های گوناگونی که درون آن وجود دارد، پاک می شود. از جمله روش های گوناگونی که برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های تصفیه آب به روش RO یا اسمز معکوس
  • سیستم های تصفیه آب به روش اسمز معکوس با غشای UF
  • سیستم های تصفیه کننده آب با استفاده از اشعه های ماورای بنفش
  • سیستم های تصفیه کننده آب به کمک فیلتر های شمع
  • سیستم های تصفیه کننده آب به کمک فیلتر های کربن فعال

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *